افتتاح قدمگاه امام رضا(ع) بخش خرانق شهرستان اردکان با حضور مدير کل ميراث فرهنگي استان

یزدفردا "روابط عمومی "قدمگاه امام رضا(ع) بخش خرانق شهرستان اردکان با حضور مديركل و جمعي ازمسئولين اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد افتتاح شد.

 "بهرام رضايي" گفت: از جمله اقدامات مرمت و بازسازي انجام شده را مي‌توان مرمت ديواره‌ها، ازاره چيني پاي ديوار، استحکام بخشي، بدنه سازي، اجراي کف فرش، مرمت و ساماندهي پله‌ها، زيربندي و استحکام بخشي ديوارها، اصلاح و اندودکاهگل ديوارهاوکاهگل پشت بام را برشمرد.

وي افزود: قدمگاه امام رضا(ع) در محله مشهدک خرانق شهرستان اردکان واقع و بنا به روايات و اسناد تاريخي معتبر محل نمازگاه امام رضا(ع) بوده است.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد با اشاره به اينکه اين مکان در نزديکي قبرستان خرانق و همنچنين در مجاورت کارونسراي شاه عباسي قرار گرفته، گفت: مرمت اين مکان از سال 88 با مشارکت شرکت تعاوني همياران روستايي شهرستان اردکان و دهياري خرانق شروع و اسفند ماه 1389 به پايان رسيد.

"رضايي" افزود: براساس اسناد تاريخي معتبر سال 153 تا 202 هجري قمري که حضرت امام رضا(ع) از مدينه به مرو عزيمت مي‌كنند اين مکان محل استراحت و نمازگاه ايشان بوده است.

گفتني است: در اين بقعه، سنگ خاکستري رنگي به اندازه (27×29) بر ديوار سمت قبله نصب شده است. بر روي اين سنگ به خط «نسخ» عباراتي حک شده که مربوط به تاريخ 595 هجري است و اطلاعات مهمي درباره مسير حرکت کاروان امام رضا(ع) مي‌دهد. متن اين کتيبه (با تصحيح) چنين است

« لا اله الا الله، محمد رسول الله، اميرالمؤمنين به تاريخ ست و تسعين مائه علي بن موسي الرضا اينجا رسيده‌اند و در اين مشهد فرود آمدند و مقام کردند و به تاريخ سنه اثني و تسعين و خمسمائه خراب بوذ و از جهد بوبکر بن علي ابي نصر فرمودند و به دست ضعيف پرگناه يوسف بن علي بن محمد بنا واکرده شد خدايا بر آن کس رحمت کن که يک بار قل هوالله به اخلاص در کار آنک فرمود و آنک کرد و آنک خواند کند کتبه يوسف بن علي بن محمد في شهر ربيع الاول سنه خمس و تسعين و خمس مائه

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا